Öt érdekesség A mandalore-i második évadának kulisszatitkaiból

Remek lett A mandalore-i második évadának készítését bemutató Disney Gallery: The Mandalorian dokufilm. Összeszedtünk öt érdekességet, amelyek kiderülnek belőle.


Amikor júliusban megírtam a kritikám a Disney Gallery: The Mandalorian dokusorozatról, nem gondoltam, hogy idén már a második évad kulisszatitkaiba is betekintést nyerhetünk. Igaz, erről most nem sorozat készült, „csupán” egy hatvannégy perces dokumentumfilm, amely a Disney+-ra került fel december 25-én. Ennek egyrészt az lehet az oka, hogy az első évadban sokkal több aspektust kellett megmutatni magának a sorozatnak a megalkotásáról, sokkal inkább bele kellett menni az inspirációkba, a készítők vízióiba. Erre a második évad esetében már nem volt szükség, s

ráadásul a nem annyira elhivatott rajongók számára is sokkal fogyaszthatóbb egy bő egyórás dokufilm, mint egy teljes behind-the-scenes sorozat.

A film szerintem összességében sokkal kompaktabb lett, mint az első évadról készült sorozat, jobb arányérzékkel mutatta be a munkálatokat. A felépítése is tetszett: alapvetően az egyes epizódok forgatásával kapcsolatos háttérinformációk bemutatását követhetjük nyomon, ahogy halad előre a film. Szintén tetszett, hogy ezúttal komolyabban megmutatták a különféle lények megalkotóinak és a sminkeseknek a munkáját is, ugyanakkor a zenéről most nem esett szó, s az első évadhoz hasonlóan a látványtervező részleg munkájába se nagyon nyertünk bepillantást.

Külön tetszett, hogy eddig csak egy fotót láttunk arról, hogy George Lucas ott járt a második évad forgatásán, most végre mozgóképet is megnézhettünk erről a látogatásról. Nem sokat mutattak,

de ahogy George Lucas összenevetett Rosario Dawsonnal, az szerintem minden rajongó szívét megmelengeti.

[jnews_hero_9 hero_style=”jeg_hero_style_4″ include_post=”2468,8459″]

Bár – nyilván a kiszivárogtatástól való félelem miatti biztonsági óvintézkedések miatt – Luke Skywalker visszatérésének körülményei teljesen kimaradtak a filmből, az alábbiakban összeszedtünk pár érdekességet. De azért nem mindent. Így aki például arra kíváncsi, miként varázsolták a képernyőre a TIE-vadász roncstelepet; hogyan oldották meg a Slave I belső terének bemutatását; miként rögzítették Din Djarin és Gideon moff párbaját; hogyan kreálták meg a dark troopereket; vagy miként került a képernyőre Jabba palotája, annak mindenképpen érdemes megnézni a dokufilmet.

1.) Ezért rendezhetett Jon Favreau a második évadban

A dokufilm elején Jon Favreau elárulta, hogy az első évad esetében azt tartotta fontosnak, hogy executive producerként a teljes évadot egyben átlássa és koordinálja.

„De mindig is be akartam ülni a direktori székbe, hogy közvetlenül lépjek kapcsolatba mindenkivel és kipróbáljak olyan dolgokat, amelyek túl ambiciózusnak tűnhetnek olyanok számára, akik nem ismerik annyira a show-t, amennyire én.”

Favreau elárulta, élvezte, hogy végre úgy tudott kapcsolatba lépni a színészekkel, ahogy ritkán van lehetősége, ha a többi rendező dolgozik. Mint mondta, hiányzott neki ez a fajta együttműködés, ugyanakkor azt talán még jobban kedveli, ha más rendezőkkel dolgozhat együtt a sorozaton.

A showrunner egyébként a kilencedik fejezetet (S02E01) rendezte meg, amelyben ismét egy olyan elemet vett át a klasszikus trilógiából, amely ott csak amolyan díszlet volt, s emelte azt központi elemmé: a hatalmas krayt sárkányt. A lény tervezése során egyre nagyobb lett, [su_highlight background=”#000000″ color=”#fff10d”]Favreau végül a 600 láb (182 méter) hosszú verziót fogadta el[/su_highlight] – de persze sosem mutatták meg egyben, mert így még erőteljesebb és rejtélyesebb lett a dizájn.

[jnews_hero_13 hero_style=”jeg_hero_style_4″ include_post=”8092″]

2.) Fejlesztették a The Volume-ot

Az első évad során nagy újdonságot jelentett a stagecraft technológia, és az ehhez épített The Volume, amely ledfalakkal vette körbe a színpadot, s így folyamatosan élőben változott a színészek körüli környezet.

A második évadra növelték a The Volume méretét: 30 méter hosszú és majdnem 7 méter magas lett.

Az ILM továbbfejlesztette a színkezelési módszerét, amely befolyásolta, mit jelenítenek meg a pixelek a nagy ledes képernyőkön, így még valósághűbbé vált a környezet. Az ILM fejlesztései tették lehetővé azt is, hogy jóval kevesebb fényben is rögzíthessenek jeleneteket, így sokkal sötétebb képsorokat is láthattunk a második évadban.

A dokufilmből az is kiderült, hogy a készítők az elsőhöz képest kétszer olyan nagyszabásúnak tartották a második évadot, mert [su_highlight background=”#000000″ color=”#fff10d”]folyamatosan két stáb forgatott párhuzamosan.[/su_highlight] Bryce Dallas Howard szerint azért ilyen jó A mandalore-in dolgozni, mert mindenki imádja a Star Warst, s olyan, mintha hatévesek játszanának a hátsó udvaron.

3.) Filoni előre megmondta, mi lesz Bo-Katannal

Amikor Bryce Dallas Howard elolvasta a rá kiosztott epizód (S02E03) forgatókönyvét, egyből eldobta az agyát attól, hogy lehet, hogy Katee Sackhoffal dolgozhat együtt. Nagyon örült, mert a színésznő már tíz éve dolgozott Bo-Katan karakterével, így komoly tapasztalattal rendelkezett.

Dave Filoni elárulta, már amikor megalkották Bo-Katant A klónok háborújához, [su_highlight background=”#000000″ color=”#fff10d”]azt mondta Sackhoffnak, hogy egy napon akár élőszereplőssé is válhat a karakter,[/su_highlight] de a színésznő nem hitt neki. Amikor azonban Sackhoff teljes öltözetben találkozott Filonival a forgatáson, csak ennyit mondott neki:

„Nem hiszem el, hogy azt mondtad, ez lesz és tényleg megtörténik!”

Filoni szerint is nagyon menő, hogy be tudták mutatni Bo-Katant élőszereplős karakterként is, Sackhoffot pedig sokat dicsérte.

[jnews_hero_8 hero_style=”jeg_hero_style_5″ include_post=”8251,8361,8297″]

4.) Filoni óvatos volt Ahsokával

A másik fontos karakter, akit animációs sorozatok után láthattunk élőszereplős produkcióban, nem más volt, mint Ahsoka Tano. Filoni számára kulcsfontosságú volt, hogy azon generáció tagjai, akik Ahsokával nőttek fel, érezzék, hogy A mandalore-i tiszteletben tartja mindazt, ami korábban történt. Kihívást jelentett, hogy úgy alkossák meg az élőszereplős Ahsokát, hogy a korábban látott elemeket felhasználják és autentikus legyen.

„Direkt nem került be az első évadba, mert nem akartam elszúrni”

– fogalmazott Dave Filoni a dokufilmben, s elárulta, az általa és George Lucas által kitalált Ahsokáról készítette az egyik első rajzát A klónok háborújához. Mint mondta, Ashley Eckstein rengeteg energiát adott hozzá a karakterhez szinkronszínészként az animációs sorozatokban – arról azonban nem beszélt, miért nem ő játszotta el Ahsokát A mandalore-iban.

Mindenesetre olyan valósághű lett Filoni szerint Ahsoka Rosario Dawson alakításával, hogy a 13. fejezet (S02E05) rendezője sokszor úgy érezte, mintha a rajza elevenedett volna meg. Filoni elmondta, Dawson komoly kutatást végzett, megismerte a karaktert, mielőtt Ahsokává vált volna. A dizájnját igyekeztek úgy megalkotni, hogy egyszerre legyen hihetően „emberi” és A klónok háborúja dizájnjához szokott rajongók igényeit is kielégítsék. A „fénykardjai” sok gondot okoztak, mert annyi elektronikát kellett belepakolni, hogy folyton túl nagy lett a markolat. Ám végül megoldották, s használatuk sokat segített az operatőröknek is a képek megkomponálásában.

[jnews_hero_9 hero_style=”jeg_hero_style_4″ include_post=”8384,8412″]

5.) Tudták, hogy a rajongók ki fogják találni, hogy az első évadban Boba Fett lépett Fennechez

Az első évadban egy idegen lépett a lelőtt és földön fekvő Fennec Shandhez. Sokan már akkor találgattak a csizma csörgéséről, hogy Boba Fett lehetett a titokzatos személy, s [su_highlight background=”#000000″ color=”#fff10d”]Favreau és Filoni pontosan tudták, hogy ez fog történni.[/su_highlight] A dokufilmben az alábbi párbeszéd hangzik el (feltételezhetően még az első évad munkálatai során készült):

Favreau: Szerinted tudni fogják, hogy ez egy „előzetes”, hogy ez Boba?
Filoni: Oh, egyértelműen, de talán arról lesz a vita, hogy valójában Mando. De akkor majd lesznek, akik megjegyzik, hogy ez Boba Fett hangja és csak játszunk velük.

A tizennegyedik fejezetet (S02E06) rendező Robert Rodriguez elmondta, hatalmas Boba Fett rajongó volt már azelőtt, hogy A Birodalom visszavág a mozikba került volna, önmagában a szakmája, a neve, a hajója, a jetpackje, valamint az, hogy sose látjuk az arcát, menővé tették Bobát. A kedvenc karaktere, nagyon örült, hogy visszahozhatta a képernyőre. (Egyébként Favreau és Filoni mellett ő fejleszti a The Book of Boba Fett című sorozatot is.)

Mint Rodriguez elmondta, az epizód rohamosztagosokkal való harci jelenete eredetileg három oldal volt a forgatókönyvben, ő kilenc perces jelenetté duzzasztotta, annyira izgatott volt Boba Fett visszatérésétől. Meg akarta mutatni, hogy ő teljesen más, mint a mandalore-iak általában, máshogyan mozog, máshogy tölti be a teret. Úgy akarta mindenki megelégedésére bemutatni Bobát, mintha soha többé nem látnánk az évadban.

„Azt akartam, hogy méltó legyen arra a névre, amit gyerekként suttogva mertünk csak kimondani. (…) Ha Mando egy pisztolyhős, akkor Bobának egy barbárnak kell lennie”

– fogalmazott Robert Rodriguez, aki Boba páncélos megjelenésének első tesztjeit a halloweeni jelmezekbe bújtatott gyerekeivel és akciófigurával forgatta le a saját udvarán (részleteket láthatunk is ebből, nagyon viccesek!).

[jnews_hero_1 hero_style=”jeg_hero_style_5″ include_post=”8504,8470,8482,8487″]

A dokufilmből az is kiderült, a Bobát alakító [su_highlight background=”#000000″ color=”#fff10d”]Temuera Morrison maga kérte, hogy legyen gaffi buzogánya,[/su_highlight] s ő kérte azt is, hogy legyen kicsit hosszabb, mint a buckalakóké. Egyébként ez volt a sorozat történetében az első jelenetsor, amit nem stúdióban, hanem külső helyszínen készítettek, a kaliforniai Simi Valley-ben (65 kilométerre Los Angeles belvárosától).