Február 15-én végre megjelent a Star Wars: The Old Republic (továbbiakban SWTOR) új kiegészítője, a Legacy of the Sith (A Sith-ek öröksége). A BioWare hosszú életű MMORPG-je újabb mérföldkőhöz érkezett. A játék tavaly lett tíz éves, az új kiegészítő pedig nemcsak a történetet folytatja, hanem a jól megszokott harcrendszert és karakterfejlődést is átdolgozta. A kiegészítőt egy új és látványos CGI-előzetes vezette fel. Tesztcikkünk következik.
Több mint két éve már, hogy megjelent az SWTOR legutóbbi Onslaught című kiegészítője. A BioWare Austin már tíz éve támogatja az MMORPG-t különböző kiegészítők és kisebb tartalmak formájában. Lehet, hogy a KotOR szellemi örökösének és teljes értékű folytatásának is tekinthető online játék mára kicsit megkopott, de a rajongók kitartanak mellette, így az EA és a BioWare sem engedte el a kezét. [su_highlight background=”#000000″ color=”#fff10d”]Nem sok játék mondhatja el magáról, hogy ilyen hosszú időt megélt, a Star Wars-játékok között pedig ez egyedülálló teljesítmény.[/su_highlight] A néhai Star Wars Galaxies sem élt meg ennyi évet.
A Legacy of the Sith immáron a nyolcadik kiegészítője a játéknak. Eredetileg még tavaly decemberben tervezték kiadni a tízéves évfordulóhoz igazodva, azonban a tesztszerver eredményei alapján kénytelenek voltak elhalasztani a megjelenesét februárig. Most végre megérkezett a 7.0-ás frissítés, lássuk, hogy mit tartogat a Legacy of the Sith kiegészítő az előfizetőknek.
[jnews_hero_8 hero_style=”jeg_hero_style_4″ include_post=”9706,4495,10652″]
Frontvonalak között
A Régi Köztársaság és a Sith Birodalom újra háborúban áll egymással, a frontvonalak már a peremvidéket fenyegetik. Eközben a halálból visszatért Darth Malgus is keresi az ősi sith ereklyéket. Ahogy már megszokhattuk, a történetet egy rendkívül látványos CGI előzetes, a Disorder vezeti fel, amelyet a BioWare az ILM segítségével készített el.
[su_youtube url=”https://youtu.be/QgbMAdtp7aE”%5D
Az előzetes Denolm Orr jedi mester és a twi’lek padawan, Sa’har történetéről szól. Egy ősi ereklyét találnak, amely valójában egy gépezetbe zárt holokron. Malgus is ezt keresi, majd egy látványos fénykardpárbajban a jedik elbuknak, Malgus győzedelmeskedik és megszerzi a holokront,
amely olyan erőérzékenyek nevét tartalmazza, akiket valamilyen okból nem választottak be a Jedi Rendbe.
Ez némileg hasonlít a kánon Jedi: Fallen Order játékához, ott is egy ilyen holokront keresett Cal Kestis. A játék korábbi eseményeiből tudjuk, hogy Malgus már renegátként tevékenykedik, a jedik üldözik, a sithek szemében pedig áruló. Az előzetes alapján úgy tűnik, hogy Malgus a holokron segítségével szeretne (ismét) a jedik által hátrahagyottakból saját hadsereget verbuválni.
[jnews_hero_13 hero_style=”jeg_hero_style_4″ include_post=”9303″]
A Legacy of the Sith folytatja az Onslaughtnál megkezdett történetszálat. Korábbi döntéseink szerint hősünk az Örök Szövetség élén a Birodalom vagy a Köztársaság oldalára állt. A két kiegészítő között az Echoes of Oblivion, a Spirit of Vengeance, vagy legutóbb a Secrets of the Enclave töltötte ki a történetet. Az itt meghozott döntéseink mind kihatással vannak az új kiegészítő cselekményére.
[su_highlight background=”#000000″ color=”#fff10d”]A kampány fő helyszíne a KotOR-ból ismert Manaan, amely a Kaminóhoz hasonlóan egy óceános bolygó.[/su_highlight] A selkath faj szülőbolygója már korábban is megjelent az SWTOR-ban, azonban most egy egészen új oldalát ismerhetjük meg. Itt található a kolto nevezetű gyógyító nyersanyag, amelyért folyik a háború. A kolto már megjelent a kánonban, a Baljós árnyak előtt kétszáz évvel, a Köztársaság Fénykorában játszódó Fenyegető sötétség című regényben.
[jnews_hero_13 hero_style=”jeg_hero_style_4″ include_post=”8869″]
A történet azonban rettentően rövid.
Már az Onslaught is sokkal karcsúbb volt, mint a korábbi kiegészítők (Knights of the Fallen Empire és a Knights of the Eternal Throne), azonban a Legacy of the Sith még ennél is soványabb. Bő egy óra alatt teljesíthető a Manaan küldetés, persze ha birodalmi és köztársasági oldalon is végigvisszük, akkor azért hosszabb. A két oldal legalább eltérő sztorit kapott. A Sith Birodalom oldalán Anri őrnagy és Darth Norok, míg a köztársasági oldalon Arn Peralun és Tau Ildar jedik a társaink.
A sztori másik fele egy Flashpoint küldetés az Elom világán. Hősünk itt üldözi Malgust, aki az ősi ereklyékre vadászik. Ez a küldetés is viszonylag hamar teljesíthető, ezzel a kiegészítő sztorija véget is ér. Kaptunk még egy újabb 8 fős Operationt, a The R-4 Anomaly címen, amelyben egy mélyűri létesítményen végig verekednünk magunkat társainkkal. A helyszínt sith kultisták őrzik és a Czerka Vállalat is valamilyen új tömegpusztító fegyvert épít.
Változik a játékmenet (Combat Styles)
A 7.0 legfontosabb újítása a Combat Styles lett. Korábban már kaptunk információkat az új harcrendszerről. A lényege, hogy
mostantól nem számít, hogy melyik kaszt történetét indítjuk el, ez többé nem befolyásolja a harcmodort és a képességeket.
A kaszt alapképessége mellé egy másik Advanced Classt is választhatunk, amelyet bármikor átkapcsolhatunk. Ilyen módon az erőérzékeny karakterek mostantól nem kettő, hanem négyféle harcstílusból, a nem erőérzékeny lövész (csempész, rohamosztagos, fejvadász, birodalmi kém, stb.) karakterek meg mind a nyolcféle lövészstílusból válogathatnak. Azonban nincs átjárás az erőérzékeny és a lövész karakterek között, tehát egy jedi/sith nem fogja letenni a fénykardot és egy pisztolyforgató sem használhatja a civilizált fegyvert, ahogy az Erőt sem. Így egy sokkal jobb szerepjátékot kaptunk, érdemes több időt szentelni az új rendszer kiismerésére.
Ezen felül érkezett a játékba a Loadouts (kiosztások), amelyben különböző karakterbeállításokat menthetünk el. [su_highlight background=”#000000″ color=”#fff10d”]A harcstílus mellett jelentősen megváltozott a menürendszert és a képességfa is.[/su_highlight] Mostantól kedvünk szerint állíthatjuk be a képességeket, sokkal több szabadságot kapott a játékos. Ehhez több új külcsín és haj is érkezett a játékba. Sajnálatos módon új játszható fajt azonban nem kaptunk.
A BioWare ezen felül jelentősen megváltoztatta a kampány utáni, úgynevezett végjáték szintezést is. A 6.0 bevezette a horizontális módosítókat (Amplifiers) és a Tactical itemset. Az új módosítókkal és a többszintű felszereléssel a rendszer alapvetően mindig a legjobb cuccokkal jutalmazza a játékost, függetlenül attól, hogy milyen tartalmakat csináltak. [su_highlight background=”#000000″ color=”#fff10d”]Nos, úgy tűnik a BioWare most kettőt hátralépett és inkább visszatér a vertikális fejlődéshez, amely az 5.0 idején volt.[/su_highlight] Igazából az egész Amplifiers rendszert kidobták. Meglehet, ez sok veterán játékosnak nem fog tetszeni, ráadásul a Reknown rendszert is elvetették, ezáltal több korábban használt tárgy, jutalom, boost és képesség is eltűnt a játékból, pontosabban krediteket kaptunk helyettük. A legmagasabb szintet megemelték 80-ra és magasabb item szintű külcsínek és módosítók is érkeztek.
A kiegészítővel elindult a Galactic Seasons második szezonja. Az elkötelezett játékosok kioldhatnak egy új társat, a duros Fen Zeil pisztolyhőst, akinek az öltözéke leginkább a Jedi: Fallen Orderben látott Haxion Brood szindikátusra emlékeztet.
Ami viszont negatív, hogy a kiegészítő elég rossz állapotban jelent meg. [su_highlight background=”#000000″ color=”#fff10d”]A megjelenés napján tovább tartott a szerverkarbantartás és utána is nagyon lassú volt a játék.[/su_highlight] Számos bug benne maradt a játékban, amely a tesztszerveren is érzékelhető volt. Egyszer a karakterem végtagjai tűntek el, aztán belefutottam egy olyan gamebreaking hibába, hogy egy másik szobába kerültem, ahonnan nem volt kiút. Ezt csak úgy sikerült megoldani, hogy újraindítottam a küldetést. Hiába halasztotta el a BioWare két hónappal a megjelenést, még így is kevés idő volt minden hibát befoltozni, valószínűleg sok javító patch érkezik a következő hetekben.
Merre tovább SWTOR?
Az SWTOR tíz éves pályafutása alatt sok mindent megélt. Voltak jó és rosszabb pillanatok is, de azt nem lehet elvenni tőle, hogy a BioWare még ma is képes támogatni a szoftvert. Aki szeretne jobban képbe kerülni a játék tíz éves történetével, annak ajánljuk a bolgár rajongó, Vulkk vonatkozó cikkét és felelős szerkesztőnk, Kelemen Richárd „Rixon” videóját.
[jnews_hero_13 hero_style=”jeg_hero_style_4″ include_post=”3855″]
A játékosok száma megcsappant a 2011–2012-es indulásához képest: fénykorában tízmilliók játszottak vele, manapság ez a szám olyan 200 000 aktív játékos körüli. Egy tízéves MMO-tól ez még most is szép szám, a jelenleg is támogatott hasonló népszerű MMORPG-játékok között a 18. helyen áll az SWTOR a játékosok száma alapján.
Az aktív játékosok jó része havi előfizető is, vagyis a free-to-play kontra havi előfizetős modell bevált az EA-nek. 2019 novemberében közölte az EA pénzügyi vezetője, hogy
az SWTOR összbevétele átlépte az egymilliárd dolláros álomhatárt,
amely figyelemre méltó. Ebben az összegben benne vannak a havi előfizetések és a mikrotranzakciós bevételek is a 2011 és 2019 közötti időszakból. A rekordösszegű fejlesztési büdzsé (kb. 200 millió dollár) tehát többszörösen megtérült.
Ebből látszik, hogy EA-nek továbbra is megéri életben tartani és támogatni a szoftvert, így érthető a BioWare fejlesztőinek nyilatkozata, hogy még [su_highlight background=”#000000″ color=”#fff10d”]hosszú távra terveznek a játékkal.[/su_highlight] Jelenleg ez az egyetlen élő, támogatott live-service Star Wars-játék, így jó lenne, ha további új tartalmakkal bővítenék, népszerűsítenék a szoftvert.
[jnews_hero_13 hero_style=”jeg_hero_style_4″ include_post=”10441″]
Vannak azonban égető problémák, amelyek sürgős javításra szorulnának. Az egyik értelemszerűen az új tartalmak egyre ritkább érkezése. A BioWare tavaly bevezette a Galactic Seasons jutalmazási rendszert. A lényeg, hogy minél tovább fenntartsák a játékosok érdeklődését különböző jutalmakkal. [su_highlight background=”#000000″ color=”#fff10d”]A gond vele, hogy az első szezon óta eltelt majdnem kilenc hónapban szinte semmilyen új tartalom nem érkezett.[/su_highlight] A második szezon most indult a 7.0-val, erős a gyanú, hogy a BioWare az SWTOR esetében átváltott a battle pass rendszerre, vagyis az új tartalmak csak minden szezonváltásnál várhatóak, mindez nagyon sovány vigasz a rajongóknak. Jó lenne, ha valamilyen más módszert is kidolgoznának erre.
Egy másik régóta fennálló probléma a játékon belüli fizetőeszköz, a kredit hiperinflációja.
A 4.0-ás patch idején egy hiba miatt iszonyatos mennyiségű pénz került be a játék belső piacára (GTN), amelyre a gazdasági rendszer sosem volt felkészítve. Jelenleg ott tart a játék, hogy egy jobb féle Cartel Marketes külcsínt sokmillió, vagy akár több mint egymilliárd kreditért lehet beszerezni a GTN-ben. Ez a pénzügyi rendszer már rég összeomlott, talán a legjobb megoldás az lenne, ha a BioWare valamilyen új valutát vezetne be és teljesen újragondolnák az in-game pénzügyeket.
Továbbá az SWTOR sokkal szélesebb közönséget érne el, ha PC-ről portolnák konzolokra is. Ugyan a játék irányítása kifejezetten egér–billentyűzet kombóra készült, [su_highlight background=”#000000″ color=”#fff10d”]számos rajongói mod van, amelyek segítségével kontrollerrel is játszhatunk.[/su_highlight] Nem ez lenne ez első ilyen, ugyanis a Bethesda pár éve kiadta konzolokra is a szintén eredetileg PC-re készült The Elder Scrolls Online-t. Talán itt az idő, hogy az SWTOR is nyisson a Playstation és Xbox népes felhasználói bázisai felé. Ehhez minden bizonnyal jobban bele kellene nyúlni a szoftverbe, amelynek a grafikus motorja is jócskán elavult már.
Ezen felül számos, egyéb probléma vagy hiányosság van az SWTOR-ban, amelyeket jó lenne megoldani. Annyit már tudunk, hogy a hamarosan érkező 7.1-es frissítés a Weapon Outfitter javítással jön, amelyben sokkal jobban testreszabhatjuk majd fegyvereinket. Mindenesetre nagyon örülnék, ha a sztorimód gyakrabban kapna új tartalmakat, hiszen még ma is ez a legerősebb része az MMORPG-nek.
Hiába a látványos CGI trailer és a sok ígéretes változtatás, az SWTOR évről évre egyre kevesebb tartalmat kap
és egyre hosszabb idő telik el a frissítések között, már ami a sztorimódot illetti. A Legacy of the Sith még az Onslaughtnál is rövidebb lett és mindkettő jócskán alulmaradt a Knights of the Eternal Throne-hoz képest, amely már lassan hét éve jelent meg. Az EA és a Lucasfilm Games feltehetően azért is csinált egy látványos trailert és nagyobb marketing kampányt az új kiegészítőhöz, hogy kicsit népszerűsítse a játékot azoknak, akik eddig még nem próbálták ki az SWTOR-t. Az új belépőknek azonban mindenképp ajánlott az elejétől kezdeni, mert a történet így érthető és a játék elég komplex is. Az alapjáték és az első két kiegészítő ingyenesen játszható.
Az viszont látszik, hogy a Lucasfilmnek és a Disney-nek is vannak tervei a Régi Köztársaság korszakával. Hiszen már bejelentették, hogy az Aspyr Media készíti a KotOR Remake-et PC-re és PS5-re, illetve pletykálják, hogy valamilyen Régi Köztársaság film is jöhet 2023-ban.
[jnews_hero_skew hero_style=”jeg_hero_style_4″ include_post=”9991,10406″]
A Régi Köztársaság korszaka és az SWTOR továbbra is a Legendák közé tartozik, mindenesetre a kánon már számos elemet átvett. A remake játék vagy egy film egy jó alap lenne ahhoz, hogy a kánonba valamilyen módon beemeljék a KotOR-t és az SWTOR-t is.
[jnews_hero_13 hero_style=”jeg_hero_style_4″ include_post=”10022″]