Az Oscar-díjas Doug Chiang számára menekülés volt a művészet

A messzi-messzi galaxis legendás látványfelelősének életútja Tajvan fővárosától A mandalore-iig.


Doug Chiang születésekor nem sok minden utalt arra, hogy nagy látványtervezői karrier áll előtte. 1962-ben látta meg a napvilágot Tajvan fővárosában, Taipeiben, egy nem túl tehetős család sarjaként. Hogy mennyire nem voltak gazdagok, talán jelzi, hogy emlékszik arra, hogy otthonukban az anyaföld volt a padló.

Doug Chiang még Tajvanon (VFXVoice.com)

Ötéves korában költöztek az Egyesült Államokba, a michigani Dearbornba, ahol az iskolában hamar kitűnt művészi tehetségével. Az alkotás afféle menekülés is volt számára, mivel távol-keleti származása, visszahúzódó természete és egyedi hobbija miatt sokszor kipécézték egyes diáktársai.

A Chiang-família Michiganben, 1968-ban. Balról a második Doug (VFXVoice.com)

Chiang tizenöt éves volt, amikor látta az Egy új reményt, s teljesen az űreposz hatása alá került. Az eredeti első rész werkfilmjét megnézve lenyűgözték a jelenetek arról, ahogy Phil Tippett összehozta Csubakka és C–3PO dejarik-játszmáját a holoasztalon. Doug még aznap kölcsönkérte apja 8mm-es kameráját, s elkezdett saját animációkat gyártani.

Még gimnazistaként egy újsághirdetés nyomán [su_highlight background=”#000000″ color=”#fff10d”]benevezett a Michigani Diákfilmfesztiválra, s meglepetésére megnyerte az első díjat.[/su_highlight] Ez nem csupán önbizalmat adott neki, hanem egy mentort is a fesztivál egyik alapítója, az ekkor már elég tapasztalt filmes John Prusak személyében.

A UCLA (University College of Los Angeles) filmszakának hallgatójaként aztán Mental Block című alkotásával első helyezett lett a Nissan FOCUS Awardson, ami az elismerés mellett egy saját autót is hozott számára. Az egyetem után a Digital Productions nevű cégnél kezdett dolgozni, s itt tanulta ki a számítógépes animáció csínját-bínját.

Következő munkahelye már George Lucas látványeffektekért felelős cége, az Industrial Light and Magic (ILM) volt, ahol már nemzetközi kasszasikerek viselték magukon a keze nyomát.

Részt vett egyebek között a Ghost, a Terminator 2 és a Forrest Gump elkészítésében. 1992-ben pedig Robert Zemeckisszel közös filmje, a Jól áll neki a halál meghozta Chiang számára az Oscar-díjat a legjobb látványeffektekért. Goldie Hawn és Meryl Streep karakterei hihetően élőholt kinézetének összehozása volt az első példa arra, hogy protéziseket és számítógépes effekteket kombináltak. A végeredményt nehéz volt előre megjósolni, így kockázatos volt ebbe invesztálni, de a végeredmény magáért beszélt.

[su_youtube url=”https://www.youtube.com/watch?v=WhilSH9tHWc”%5D

Sikerei nyomán Lucas 1995-ben Chiangot nevezte ki az ILM művészeti részlegének élére, s csapatával még ebben az évben elkezdték a munkát a Baljós árnyak effektjein. Chiang elmondása szerint a cégnél kissé idegesek voltak, mert a tét nagy volt, s ilyen léptékű munkájuk még sohasem adódott.

Doug Chiang és George Lucas (VFXVoice.com)

Lucas elképzeléseit megvalósítani embert próbáló erőfeszítést követelt. Chiang és közeli munkatársa, John Knoll vezetésével a csapat mindenesetre bravúrosan megoldotta a feladatot.

[su_youtube url=”https://www.youtube.com/watch?v=uYK1OXlm7Us”%5D

2000-ben Doug létrehozta első saját cégét, a DC Studiost, amelyet 2004-ben a Robert Zemeckisszel közösen megalapított Ice Blink Studios követett, majd 2006-ban a szintén kettejük által jegyzett ImageMovers Digital. Utóbbira Chiang a mai napig nagyon büszke, [su_highlight background=”#000000″ color=”#fff10d”]az itt eltöltött négy évet érezte addigi karrierje csúcsának.[/su_highlight]

Simon Zoltán és Doug Chiang, aki több Star Wars-film látványvilágáért is felelős (Simon Zoltán archívuma)

Viszont ezután sem volt oka panaszra, mivel felkérték, hogy Az ébredő Erő effektjein dolgozzon. A munka során visszanyúlt a lucasi alapelvekhez, mint például

„úgy kell számolni, hogy a legyártott anyagnak úgy 5%-a fog bekerülni a filmbe”, és „a hihető fantasy-látvány 80%-ban a néző számára ismerős elemeket használ, s csak 20%-ban számára idegeneket”.

Chiang és a Star Wars kapcsolata ezzel sem ért véget, mivel a Galaxy’s Edge élménypark megalkotásában is szerepet vállalt. Itt a legnagyobb kihívásnak azt érezte, hogy kamerasínek nélkül kellett teljes értékű élményt nyújtani.

Doug Chiang a Galaxy’s Edge élményparkban (VFXVoice.com)

Doug Chiang úgy látja, hogy a CGI hosszú éveken át annyira túlburjánzott a filmekben, hogy szükséges volt az inga kilengése a régi módszerek újbóli előtérbe kerülése felé.

Ebben A mandalore-in végzett munkája révén ő maga is szerepet vállalt. Az értékes hagyományok továbbvitele mellett azt is hangsúlyozza, hogy a látványeffekt mindig akkor működik igazán, ha a rendező tudja, hogy mit akar elérni. Szerinte Jon Favreau-t e téren soha nem kell félteni.


Forrás: The Progression of Design with Oscar-winning Visionary Doug Chiang. VFXVoice.com, 2021. október 6.