Felért a várakozásaimhoz a Disney Gallery: The Mandalorian

Sajnos komoly hiányérzetem is akadt a dokusorozat megtekintése közben, de alapvetően remekül bemutatta, hogyan készült A mandalore-i első évada.


Múlt héten befejeződött A mandalore-i első évadának kulisszái mögé betekintést engedő Disney+-sorozat, a Disney Gallery: The Mandalorian, amit megjelenése előtt már nagyon vártam. Az egyenként ca. félórás epizódok különféle témák köré rendezve mutatták meg, miként készült az első élőszereplős Star Wars sorozat, ugyanakkor akadtak hiányosságai is.

Kezdjünk is ezekkel. Alapvető hiányosságként rónám fel a dokusorozatnak, hogy [su_highlight background=”#000000″ color=”#fff10d”]nem sikerült tökéletesen eltalálni az arányokat.[/su_highlight] Olykor túlzottan elidőzött egy-egy témánál, míg más témákat vagy meg sem mutatott, vagy túl röviden. Példaként a látványtervezők tevékenységét említeném: egy-két alkotást és a legendás Doug Chiang részlegvezető nevének említését kivéve lényegében semmit nem láttunk a munkájukból (így aztán Brian Matyas is kimaradt a szériából).

[jnews_hero_13 hero_style=”jeg_hero_style_4″ include_post=”4758″]

Ennél is komolyabb gondom akadt a hetedik epizóddal, amely A mandalore-i zenéjét járta körbe. Ez túlságosan is sokat foglalkozott az egyébként valóban remek munkát végző Ludwig Göransson zeneszerző istenítésével. Fontosabb gond ezzel az epizóddal, hogy bár a zenekarra is szenteltek némi időt, csupán a Los Angeles-i művészeket mutatták be, s [su_highlight background=”#000000″ color=”#fff10d”]ezúttal is eltitkolták, hogy magyar művészek is részt vettek A mandalore-i zenéjének megalkotásában.[/su_highlight]

Elképesztőnek tartom, hogy bármilyen okból is, de a Lucasfilm semmibe veszi bizonyos emberek munkáját, nem ismeri el a teljesítményüket. Egyszerűen tiszteletlenül bántak a magyar zenészekkel, szégyenletes.

[jnews_hero_13 hero_style=”jeg_hero_style_4″ include_post=”5804″]

Olyannyira felidegesített ez az utolsó előtti epizód, hogy komolyan elgondolkodtam, azon, hogy nem is fejezem be a dokusorozatot, de végül a kíváncsiságom felülkerekedett. És milyen jól tettem, [su_highlight background=”#000000″ color=”#fff10d”]a nyolcadik, befejező epizód ugyanis talán a legjobb volt az egész évadban:[/su_highlight] konkrét példákkal bemutatta, hogyan tisztelegtek a sorozat készítői – főként Jon Favreau és Dave Filoni – a kánon és Legendák tartalmak előtt.

Nagyon tetszett az a hasonlat is ebből a részből, amit Favreau és Filoni mondott, miszerint az évadban megannyi olyan lényt vonultattak fel, akik háttérszereplők voltak korábban, de most fontos szerepet kaptak. A páros szerint olyan volt ez, mintha egy gyereknek a bátyja elvette volna a legjobb figuráit, és azokkal csinált volna hőstörténetet, amilyenek megmaradtak neki – s mindez egyben utal arra is, milyen lehetett a Skywalker korával párhuzamosan dolgozni A mandalore-in. Külön fontos volt szintén az évadzáróban, hogy [su_highlight background=”#000000″ color=”#fff10d”]a rohamosztagosként szereplő 501-eseknek is megadták azt a tiszteletet, ami járt nekik[/su_highlight] – és ami a magyar zenészeknek is járt volna…

Remek döntésnek tartom a formátum megválasztását is. Az, hogy alapvetően Jon Favreau vezette kerekasztal-beszélgetéseken felvett anyagok jelentik a sorozat vázát, jól sült el. Mind a színészek, mind a rendezők, mind pedig az egyéb háttéremberek komoly mondanivalóval rendelkeztek, csak Bryce Dallas Howard túlzott gyermeki lelkesedése volt visszatetsző olykor. Ezen beszélgetéseket pedig kulisszák mögötti felvételek, miniinterjúk színesítik, s az ezek közti arányt is jól találták meg.

Kathleen Kennedy is fel-felbukkan e beszélgetésekben, s hiába szeretnék már mást látni a Lucasfilm élén, tökéletesen látszik, hogy nagyon is ért a filmkészítéshez és annak hátteréhez. Jó volt őt is látni-hallani.

[jnews_hero_13 hero_style=”jeg_hero_style_4″ include_post=”4728″]

Az egész évad elképesztő mennyiségű fun facttel lett telezsúfolva, [su_highlight background=”#000000″ color=”#fff10d”]Star Wars kvízek szerkesztői előszeretettel mazsoláznak majd a most kiderült információkból.[/su_highlight] Ugyanakkor megtudtuk azt is, hogy milyen hatással volt az „élőszereplős” Az Oroszlánkirály és A dzsungel könyve a Star Wars világára, hogy miért volt fontos Qui-Gon Jinn halála a Baljós árnyakban, és hogy George Lucas szerint kánonnak számít-e a Holiday Special.

Hiába bosszankodhatnak a magyar rajongók, összességében mindenképpen érdemes megnézni a Disney Gallery: The Mandaloriant. [su_highlight background=”#000000″ color=”#fff10d”]Ha másra nincs is időd, legalább az utolsó epizódot lesd meg[/su_highlight] – ha hozzá tudsz jutni valahogyan.