[Exkluzív] Brian Matyas, A mandalore-i látványtervezője nem tudta, hogy a Vizsla magyar kutya

A mandalore-i harmadik epizódjának látványtervei között több olyan is akad, amelyeket egy bizonyos Brian Matyas tervezett. Ezek egyike a Paz Vizla névre hallgató, nehézfegyverzetű mando harcos. Főszerkesztőnk azonnal felfigyelt a magyaros névre, nekem pedig sikerült interjút is készítenem a magyar származású művésszel!

„Amikor Doug Chiang megkért, hogy menjek a Lucasfilm rajzrészlegéhez és tervezzek karaktereket A mandalore-ihoz, nem lehettem volna izgatottabb. Hihetetlen kihívás is volt, hogy elkészítsem ezeket egy egész évadnyi tartalomhoz (sok további karakterrajzom van még, melyeket majd posztolni fogok  a későbbiekben). Csináltam néhány kulcsképkocka-rajzot is a sorozathoz. (…) Még több ilyen jön majd!”

Brian Matyas ezekkel a szavakkal tette közzé Instagram-oldalán a leghíresebb látványtervét, amely a nyitóképen is látható. Az általa kreált nehézfegyverzetű mando már korábban kiszivárgott egy Hasbro figurának köszönhetően, s már ekkor felvettem a büszke alkotóval a kapcsolatot. Matyas készségesen igent mondott az interjúra, csupán annyit kért, hogy várjuk meg vele a látványterv hivatalos megjelenését. Nos ez megtörtént A mandalore-i harmadik epizódjának végén, én pedig kifaggattam a magyar származású művészt.

– A munkád lenyűgöző! Csak nem magyar származású vagy?
– Köszönöm! Igen, apum nagyszülei magyarok. Van néhány magyar barátom is! Kijavítottak már a vezetéknevem kiejtésében (amit még mindig rosszul ejtek, hehe).

A képen a következők lehetnek: egy vagy több ember és ülő emberek
Brian Matyas látványterve A mandalore-i 3. részéhez

– És te jártál valaha Magyarországon?
– Nem, noha szeretnék. Van egy barátom Budapestről, de nemrég visszaköltözött Kaliforniába, így nem volt lehetőségem, hogy meglátogassam őt.

– Á, értem. Vicces, hogy az általad alkotott nehézfegyveres mando karakterének a neve Vizla (vagy Vizsla), mint korábban Pre Vizsla esetében. Tudtad, hogy a vizsla az egy magyar kutyafajta? Egyfajta vadászkutya.
– Ez nagyon menő, nem tudtam, hogy a vizsla egy magyar vadászkutya!

– Ahogy nézegettem a portfoliód az Artstationön, láttam hogy már korábban is készítettél mando, illetve fejvadász látványterveket. Gondolom szereted az efféle karaktereket. Mando-fan, vagy Star Wars-fan voltál, amikor megkaptad ezt az álommelót?
– Aha, az Artstationön lévő rajzok egy Star Wars: Uprising nevű játékhoz készültek. [su_highlight]Mindig is szerettem a Star Warst, ahogy gyerekként A Birodalom visszavág fejvadászait is.[/su_highlight] Egy igazán szórakoztató homokozó, amelyben a látványtervezők játszhatnak.

– Ó, magam is játszottam az Uprisinggal néhány éve a telefonomon, egy tök jó és alaposan kidolgozott sztori volt. Ez volt az első munkád a Lucasfilmnél? Hogy találtak meg erre a projektre?
– Igen, a játékon nagyon jó volt dolgozni, de ezt nem a Lucasfilm csinálta, hanem egy Kabam nevű játékcég. Amikor elkezdtem dolgozni a Lucasfilmnek 2017-ben, [su_highlight]Doug Chiang látta az aktuális portfólióm és felvett, hogy a tervezzek jelmezeket és teremtményeket a Galaxy’s Edge élményparkhoz.[/su_highlight] Különben még 2007-ben Dougnak dolgoztam az első hasonló munkám során egy másik Disney cégnél, ami ImageMovers Digital néven futott. Szóval így bezárult a kör mostanra.

[su_box title=”Doug Chiang, a Baljós árnyak dizájnigazgatója, a Lucasfilm egyik kreatív igazgatója” style=”soft” box_color=”#5e2d79″]„1989 februárjában jöttem az ILM-hez. Ekkor mát tudtam, hogy nem megyek művészeti iskolába és ez nagyon bántott engem. Ekkor megfogalmaztam magamnak egy célt: minden nap egy éven keresztül, minden este otthon dolgozom azzal a céllal, hogy a hét végére befejezzem egy szereplő tervét, koncepcióját. Ezt csináltam egy éven át azért, hogy minimum 52 új hőssel újítsam meg a portfoliómat. Nagyon jól működött. Abban az időben csak különböző stílusokkal kísérleteztem, különféle technikákat tanultam, hogy a képességeim határait kitoljam. Bizonyos értelemben ez volt a saját művészeti iskolám. Saját programot állítottam össze. Szándékosan adtam magamnak kényelmetlen feladatokat. Ezekből tanultam a legtöbbet. Így alakult ki a stílusom, amely nagyon hasonlított ahhoz, amit Ralph [McQuarrie, legendás koncepcióművész] csinált, amikor George-dzsal dolgozott. Ez annyit jelent, hogy ebben az évben a régi és az új dolgokat egyesítettem, különböző kultúrákat vegyítettem, összekevertem, illetve változtattam az arányokat. Én is szerettem a természetet és a technológiát, így kezdtem egyesíteni azokat, hogy valami újat hozzak létre.” RÉSZLETEK ITT.[/su_box]

– Nagyszerű lehetett Doug Chiangnak dolgozni, ő egy legendás alakja a Star Warsnak. Ezek alapján sok Star Wars projekten dolgoztál, de mi lesz a következő? Munkálkodsz A mandalore-i második évadján, esetleg szeretnél részt venni más projektekben is, mint például a Cassian Andor vagy a Kenobi sorozatok?
– A második évad most már forog, szóval mi, a produkciót előkészítő tervezők már többnyire befejeztük rajta a munkánk. Egyéb projektek esetében sajnos egyelőre nem hozhatom nyilvánosságra, hogy min dolgozom, de a legnagyobb részt A mandalore-inak szenteltem az időm.

– Még egy utolsó kérdés: melyik a kedvenc karaktered, vagy dizájnod A mandalore-iban, vagy a teljes Star Wars sagában?
– Egyértelműen Vader. Ő egy igazán ikonikus gonosz dizájn. A [su_highlight]halál techno-szamuráj megtestesülése meglocsolva egy kis Waffen SS beütéssel.[/su_highlight] Véleményem szerint, semmi nem fogja soha felülmúlni az ő jelenlétét a Star Warsban.

Nem érhető el leírás a fényképhez.
Brian Matyas látványterve A mandalore-i harmadik részéhez

Az interjúnk megjelenését követően megosztotta azt Phil Szostak, a Lucasfilm creative art managere, megemlítve, hogy Matyas nemcsak mandok, hanem Cara Dune, Greef Carga és mások kinézetéért felelős.